ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΘΕΝ ″ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΠΟΙΗΣΗ″ ΤΩΝ ΤΕΙ

Την περασμένη Τρίτη ο υπουργός Παιδείας παραχώρησε συνέντευξη Τύπου σχετικά με τις εξελίξεις γύρω από την περίφημη «πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ». Πολλά ειπώθηκαν για τους πιθανούς τρόπους που θα προχωρήσει η διαδικασία, παραμένοντας βέβαια με σταθερότητα στο βασικό ζητούμενο: Την καλύτερη, πιο αποτελεσματική για το κεφάλαιο σύμπλευση των Ανώτατων Ιδρυμάτων, παλιών και νέων, πανεπιστημίων και ΤΕΙ, με τις ορέξεις των μεγάλων επιχειρήσεων. Από τη συνέντευξη επιβεβαιώνεται για άλλη μια φορά ότι δεν πρόκειται για πραγματική ισοτίμηση των ΤΕΙ με τα πανεπιστήμια. Αντίθετα, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός, δεν μιλάμε για «οριζόντια πανεπιστημιοποίηση», δηλαδή διατηρείται και, μάλιστα, διευρύνεται με τα νέα διετή προγράμματα η πολυκατηγοριοποίηση, η κάθετη διάκριση Ιδρυμάτων, Σχολών, πτυχίων και αποφοίτων.
Από τη συνέντευξη πάλι, αποκαλύπτεται και η πραγματική ουσία αυτών των εξελίξεων. Η οργανικότερη σύνδεση των Ιδρυμάτων με την «τοπικότητα», με την «περιφερειακή ανάπτυξη», δηλαδή με τα στάνταρς των αγορών σε περιφερειακό επίπεδο. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, το παράδειγμα που έφερε επί του συγκεκριμένου ο υπουργός Παιδείας: Οι εξελίξεις που υπάρχουν στον αγροτοδιατροφικό τομέα, το μεγάλο ενδιαφέρον για επενδύσεις από κολοσσούς του χώρου, ντόπιους και διεθνείς, στο οποίο προσαρμόζεται και με βάση το οποίο νομοθετεί το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, θα καθορίσει ποια νέα Τμήματα θα γίνουν, με τι περιεχόμενο σπουδών, τι έρευνα θα διεξάγουν.
Καθόλου τυχαίο δεν είναι, επίσης, ότι ο υπουργός συνέδεσε τη διαδικασία της «πανεπιστημιοποίησης» (που βέβαια δεν αφορά σε όλα τα Τμήματα ΤΕΙ, αφού διατηρούνται κάποια με τον τεχνολογικό τους χαρακτήρα και άλλα γίνονται ακόμα και διετή!) με τα 5ετή πλάνα των πανεπιστημίων. Πρόκειται στην ουσία για 5χρονα «business plan» (παλιότερα τα αποκαλούσαν 4ετείς στρατηγικούς προγραμματισμούς των ΑΕΙ), όπου αποδεικνύεται η λεγόμενη «βιωσιμότητα» των Ιδρυμάτων, δηλαδή η ικανότητά τους να προσελκύουν χορηγούς, ερευνητικά προγράμματα με επιχειρήσεις, καθώς και η προσαρμοστικότητά τους στις στοχεύσεις των μονοπωλίων.
Οσο για τα διετή προγράμματα που ανακοινώθηκαν εκ νέου, ας μην περάσει στα «ψιλά γράμματα» ότι ο υπουργός σκόπιμα τα συνέδεσε με τις πρακτικές ασκήσεις των σπουδαστών αυτών των προγραμμάτων κατάρτισης. Αν αναλογιστεί κανείς ότι θα είναι πλήρως συνδεδεμένα με τις μεγάλες τοπικές επιχειρήσεις ανά περιφέρεια, έχουμε κάθε δίκιο να πιστεύουμε ότι θα αποτελούν δεξαμενές από όπου θα αντλούνται νέοι εργαζόμενοι, με όρους μαύρης κυριολεκτικά εργασίας, χειρότερης ακόμα και από αυτήν της «μαθητείας».
Αλλωστε, συνέδεσε και πάλι όλη τη διαδικασία των συγχωνεύσεων με την «αξιολόγηση» της ΑΔΙΠ, δηλαδή επιβεβαίωσε το κρησάρισμα των νέων Τμημάτων που θα προκύψουν με τα δεδομένα της αγοράς. Η κλίση σε όλες τις πτώσεις των δήθεν «ακαδημαϊκών κριτηρίων», την ίδια στιγμή που θεωρείται δεδομένο ότι τα νέα Τμήματα που θα προκύψουν θα είναι στη βάση της ανταποδοτικότητας, ανταγωνιστικότητας και επιχειρηματικής λειτουργίας, γίνεται καθαρά για εξωραϊσμό της κατάστασης. Φαίνεται επιπλέον και από το γεγονός - όπως τονίστηκε - ότι διατηρούνται οι έκτακτοι διδάσκοντες, ότι δεν πρόκειται να εξασφαλιστούν νέες υποδομές, αίθουσες, εργαστήρια, συγγράμματα.
Με αφορμή λοιπόν τη συνέντευξη, που απλά απέδειξε ότι παραμένουν πιστοί στη στρατηγική τους και στοιχίζονται όλο και περισσότερο στα κελεύσματα των επιχειρήσεων, να επαναλάβουμε κι εμείς: Αποδεικνύεται περίτρανα ότι αυτό που χρειάζεται σήμερα είναι Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, χωρίς διαχωρισμούς μεταξύ θεωρίας και εφαρμογής, με ένα και μοναδικό Τμήμα πανεπιστημιακού επιπέδου ανά επιστημονικό αντικείμενο, με μια κατηγορία αποφοίτου και πτυχίου. Με το πτυχίο να αποτελεί μοναδική προϋπόθεση για το επάγγελμα, χωρίς να απαιτούνται ενδιάμεσες κρίσεις, εξετάσεις, επιπλέον προσόντα και πιστοποιητικά. Και όλα αυτά με την προϋπόθεση ότι φεύγει από τη μέση η ανεργία και η πραγματική αιτία που την προκαλεί, δηλαδή η ίδια η εκμεταλλευτική κοινωνία και ο καθαγιασμένος σκοπός της: Το κέρδος, στο όνομα του οποίου σήμερα επιχειρούν να αναδιαρθρώσουν όλο το χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις