Οι κορδέλες δεν μπορούν να κρύψουν τη νέα οικονομική αφαίμαξη των λαϊκών οικογενειών

Σε ένα μπαράζ τελετών εγκαινίων οδικών αξόνων επιδίδεται το τελευταίο διάστημα η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός. Και μπορεί αυτό, βεβαίως, να είναι ενταγμένο στη γενικότερη επικοινωνιακή της πολιτική, προκειμένου να παρουσιάσει την εικόνα πως ολοκληρώνει στη θητεία της σημαντικά έργα, ωστόσο δεν πρέπει να διαφεύγει ο στρατηγικός χαρακτήρας που έχει το σύνολο των μεγάλων οδικών έργων για την ανάκαμψη των κερδών του κεφαλαίου, αλλά και για την πρόοδο στην υλοποίηση του σχεδιασμού για τη μετατροπή της χώρας σε «εμπορευματικό κόμβο» της ΝΑ Ευρώπης.
Πρόκειται για οδικούς άξονες, που, σε συνδυασμό με έργα αναβάθμισης, στα υπό ιδιωτικοποίηση λιμάνια αλλά και τους σιδηροδρόμους και την ανάπτυξη σύγχρονων εμπορευματικών κέντρων, μειώνουν δραστικά τους χρόνους και άρα τα κόστη των συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών. Από αυτήν την άποψη, το να δείξουν πως μπορούν «μια χαρά» να υλοποιούν πολιτική που εξυπηρετεί στρατηγικές επιδιώξεις του κεφαλαίου σε κάθε τομέα ενδιαφέροντός του, είναι σημαντικό για μια αστική κυβέρνηση διαχείρισης. Αλλωστε, δεν είναι τυχαίο που εκπρόσωποι άλλων αστικών κομμάτων, σε δηλώσεις τους με αφορμή τα εγκαίνια έκαναν λόγο ακριβώς σε αυτήν την πλευρά της υπόθεσης.
Ο πρωθυπουργός μέσα σε διάστημα μιας βδομάδας βρέθηκε από τις σήραγγες των Τεμπών και στα τελευταία τμήματα της Εθνικής Οδού Κορίνθου - Πατρών που παραδίνονται στην κυκλοφορία, για να ανακοινώσει την «αρχή εξόδου από την κρίση». αλλά και να ανακηρύξει τον «λαό» ως... «ιδιοκτήτη» των δημόσιων έργων. Ολα αυτά δηλώνονται από τον Αλ. Τσίπρα εν μέσω μιας περιόδου που ακόμη μία αντιλαϊκή συμφωνία με τους «θεσμούς» έχει ολοκληρωθεί ως προς τα ουσιαστικά της σημεία που αφορούν την περαιτέρω αφαίμαξη των λαϊκών στρωμάτων. Ας δούμε, όμως, λίγο πιο συγκεκριμένα, τι ακριβώς σημαίνει η χρήση αυτών των οδικών αξόνων για τις εργατικές - λαϊκές οικογένειες και πόσο θα χρυσοπληρώσουν για να ταξιδέψουν μέσω αυτών.
Πανάκριβα τους πλήρωσε και θα τους πληρώνει ο λαός
Κατά την έξοδο των ημερών του Πάσχα, οι οδηγοί μπορεί να κινηθούν σε σύγχρονους δρόμους, ωστόσο θα αισθανθούν άμεσα ποιος είναι επί της ουσίας ο πραγματικός ιδιοκτήτης των έργων, όταν θα καταβάλουν το υψηλό αντίτιμο των διοδίων στους σταθμούς που έχουν στηθεί σε όλο το μήκος του εθνικού οδικού δικτύου.
Ετσι, λοιπόν:
-- Για τη διαδρομή Αθήνα - Πάτρα το κόστος των διοδίων διαμορφώνεται στα 11,50 ευρώ, αφού οι οδηγοί θα πληρώνουν διόδια στην Ελευσίνα (2,10 ευρώ), στον Ισθμό (1,80 ευρώ), στο Ζευγολατιό (2,40 ευρώ), στο Ρίο (2,40 ευρώ), ενώ βέβαια υπάρχουν και πλευρικοί σταθμοί σε Νέα Πέραμο (1,40 ευρώ), Αγίους Θεοδώρους (0,50 ευρώ) και Πάχη (0,90 ευρώ). Δηλαδή, με επιστροφή, μία οικογένεια πρέπει να πληρώσει το ποσό των 23 ευρώ μόνο για τα διόδια, ενώ εάν υπολογίσει κανείς και το κόστος των καυσίμων, τότε για μια διαδρομή μπορεί χρειαστούν ακόμα και τρία μεροκάματα.
-- Για τη διαδρομή Αντίρριο - Ιωάννινα το κόστος των διοδίων διαμορφώνεται στα 12,45 ευρώ με σταθμούς διοδίων σε Κλόκοβα, Αγγελόκαστρο, Μενίδι και Τέροβο, και πλευρικούς σταθμούς διοδίων σε Γαυρολίμνη, Μεσολόγγι, Κουβαρά, Αρτα και Γοργόμυλο.
-- Για τη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη το κόστος των διοδίων φτάνει τα 30,45 ευρώ.
-- Στον νέο Ε65 που διασχίζει τη Θεσσαλία ο νέος δρόμος Ξυνιάδα - Τρίκαλα θα έχει κόστος διοδίων 5,05 ευρώ με δύο σταθμούς σε Τρίκαλα και Σοφάδες, ενώ αναμένεται να προστεθούν άλλοι δύο σταθμοί σε Λιανοκλάδι και Οξύνεια με κόστος 7,95 ευρώ.
Ομως, δεν είναι μόνο το κόστος των διοδίων που επιβαρύνει τα λαϊκά στρώματα, αφού υψηλότατο είναι το τίμημα που έχει καταβάλει το Δημόσιο στις κοινοπραξίες για την κατασκευή τους, ενώ πρέπει να υπολογίζονται και τα έσοδα των διοδίων που εισπράττονται όλα αυτά τα χρόνια από τους παραχωρησιούχους, ακόμη και το χρονικό διάστημα που τα έργα είχαν σταματήσει.
Ξεκινώντας από την Ιόνια Οδό, το έργο θα εκμεταλλεύεται για 30 χρόνια η εταιρεία παραχώρησης «Νέα Οδός» (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), το συνολικό κόστος του ξεπέρασε το 1,2 δισ. ευρώ κι από αυτά περίπου 200 εκατ. φαίνεται να είναι τα ίδια κεφάλαια που κατέβαλε η εταιρεία. Το υπόλοιπο ποσό καλύφθηκε από την απευθείας συμμετοχή του Δημοσίου ύψους 330 εκατ. ευρώ, δάνεια με εγγύηση του Δημοσίου και έσοδα από τα διόδια για το διάστημα 2008 - 2015. Ανάλογη είναι η εικόνα και για το τμήμα «Μαλιακός Κλειδί» που περιλαμβάνει τις σήραγγες Τεμπών. Το αρχικό κόστος του έργου ανέρχεται σε 1,3 δισ. ευρώ εκ των οποίων ίδια κεφάλαια της παραχωρησιούχου (HOCHTIEF, AKTΩΡ, J&P ΑΒΑΞ, VINCI κ.ά.) ανέρχονται σε 121 εκατ. ευρώ, η κρατική ενίσχυση στα 296 εκατ. ευρώ, δανεισμός με την εγγύηση του Δημοσίου 583 εκατ. ευρώ και έσοδα από διόδια 300 εκατ. ευρώ.
Τέλος, το συνολικό κατασκευαστικό κόστος για τον οδικό άξονα Κόρινθος - Πάτρα, έχει αναληφθεί από την «Ολυμπία Οδό» (VINCI, HOCHTIEF, J&P ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) ανέρχεται σε 1,834 δισεκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα ίδια κεφάλαια κάλυψαν το 9% του κόστους, το υπόλοιπο 39% από κρατικά και κοινοτικά κονδύλια, το 29% από δάνεια με την εγγύηση του Δημοσίου και το 23% από τα έσοδα των διοδίων για το διάστημα 2008 - 2015. Σε αυτά θα πρέπει να υπολογιστεί και το κόστος των απαλλοτριώσεων που ανήλθε στα 223 εκ. ευρώ, το οποίο βέβαια περιλαμβάνεται στις συμβατικές υποχρεώσεις του Δημοσίου.
Προπαγάνδα δίχως όρια
Οπως γίνεται ξεκάθαρο πρόκειται στην πραγματικότητα για έργα που κατασκευάστηκαν κατά βάση με κρατικά κονδύλια, που ωστόσο θα τα εκμεταλλεύονται για τα επόμενα 30 χρόνια οι παραχωρησιούχοι και οι τραπεζικοί όμιλοι που θα εισπράττουν τα επιτόκια για τα δάνεια που χορήγησαν. Μάλιστα, όλες οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις έχουν δεσμευτεί έναντι των μονοπωλιακών ομίλων ότι σε περίπτωση που τα έσοδά τους από τα διόδια πέσουν κάτω από ένα όριο (για παράδειγμα εξαιτίας της μείωσης διέλευσης οχημάτων), τότε το κράτος θα τους παρέχει επιδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Την ίδια ώρα, ο πρωθυπουργός, δίχως αιδώ κάθε φορά που... κόβει μια κορδέλα, αναφέρεται στη δήθεν «σκληρή διαπραγμάτευση» την οποία έκανε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τους παραχωρησιούχους για να μειώσει υποτίθεται τις απαιτήσεις τους έναντι του Δημοσίου για εξτρά αποζημιώσεις. Ισχυρίζεται μάλιστα η κυβερνητική προπαγάνδα ότι κατόπιν αυτών των «σκληρών διαπραγματεύσεων» το ελληνικό Δημόσιο πλήρωσε... μόνο 460 εκατ. ευρώ παραπάνω από τα αρχικά συμφωνηθέντα τιμήματα και εμφανίζει ένα τελικό ποσό «εξοικονόμησης για τους πολίτες» περί τα 764 εκατ. ευρώ.
Δεν φτάνει δηλαδή που εισέπραξαν οι επιχειρηματικοί όμιλοι τεράστια ποσά όλα τα προηγούμενα χρόνια - τα οποία εισέπρατταν ακόμη κι όταν είχαν «παγώσει» οι εργασίες στους αυτοκινητόδρομους από το 2011 και μετά - ήρθε να τους καταβάλει ακόμη 460 εκατ. ευρώ, αλλά και να επεκτείνει την ισχύ κάθε προστατευτικής ρήτρας για την κάλυψη εσόδων από το κράτος σε περίπτωση που... οι δουλειές δεν πάνε κατά το αναμενόμενο και μετά από όλα αυτά η κυβέρνηση δεν έχει πρόβλημα να μιλά και περί «σκληρής διαπραγμάτευσης»...
Η εργατική τάξη, συνολικά τα εργαζόμενα λαϊκά στρώματα από τη μέχρι σήμερα πείρα τους θα πρέπει να γνωρίζουν ότι κάθε λιθαράκι που προστίθεται από όποια αστική κυβέρνηση στην οικοδόμηση των επιδιώξεων για ανάκαμψη των κερδών του κεφαλαίου, συνιστά νέα δεινά για τα ίδια, νέα επιδείνωση των όρων εκμετάλλευσής τους. Επομένως, έχουν κάθε λόγο να ενισχύσουν τους αγώνες τους και για τη διεκδίκηση άμεσων αιτημάτων όπως η κατάργηση όλων των διοδίων για το λαό, αλλά και για να γίνει ο ίδιος ο πραγματικός ιδιοκτήτης του δημόσιου πλούτου που σήμερα λυμαίνεται μια χούφτα κεφαλαιοκρατών.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις