Οι δυνατότητες και η πραγματικότητα

 αμερικανικός διαδικτυακός κολοσσός λιανικού εμπορίου "Amazon" σχεδιάζει να δοκιμάσει το στόλο των μη επανδρωμένων αεροσκαφών του στο Κέμπριτζ της Βρετανίας, μεταφέροντας πακέτα έως 2,3 κιλών για την εξυπηρέτηση των πελατών του. Η παράδοση θα γίνεται μέσα σε διάστημα 30 λεπτών από την παραγγελία. Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα από τις έρευνες της "Amazon". τόσο στο Σιάτλ, στην έδρα της, όσο και στο Κέμπριτζ, μάλλον θα χρησιμοποιούνται μικρά οκτακόπτερα για την εξυπηρέτηση των πελατών. Εν τω μεταξύ, στην ιστοσελίδα της "Αmazon" για τις προσλήψεις αναρτήθηκαν αγγελίες για μηχανικούς, μηχανικούς πληροφορικής και μάνατζερ με εμπειρία στη διοίκηση επιχειρήσεων, στα συγκεκριμένα αεροσκάφη ή στην αεροναυπηγική, τους οποίους θα χρησιμοποιήσει η εταιρεία στις νέες της δραστηριότητες. Σε σχετική ερώτηση, η οποία τέθηκε στην "Αmazon" με αφορμή τις αγγελίες θέσεων εργασίας, η εταιρεία απάντησε τα εξής: "Διαθέτουμε πολλαπλά κέντρα έρευνας και ανάπτυξης για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, όπως εκείνα στο Σιάτλ και το Κέμπριτζ. Πάντοτε επιδιώκουμε να εντάξουμε στο δυναμικό μας ταλαντούχους ανθρώπους"". (Το ρεπορτάζ στην «Καθημερινή», 14/11/2014). H «Αmazon», λοιπόν, αναπτύσσει δική της έρευνα και παραγωγή σε μικρά μη επανδρωμένα αεροσκάφη, ενώ έχει ήδη αναπτύξει δικές της ψηφιακές εφαρμογές σε διάφορα εμπορεύματα.

Τι είναι, όμως, η "Amazon";

Είναι ένα διεθνικό διακλαδικό μονοπώλιο, που ξεκίνησε με βάση το ηλεκτρονικό εμπόριο και επεκτάθηκε και σε άλλους τομείς (π.χ., υπηρεσίες, Ερευνα), με έδρα τις Ηνωμένες Πολιτείες και πιο συγκεκριμένα το Σιάτλ της Ουάσινγκτον. Αποτελεί τη μεγαλύτερη online εταιρεία λιανικού εμπορίου στην Αμερική, με πωλήσεις άνω των 60 δισ. δολαρίων το χρόνο. Διαθέτει το μεγαλύτερο διεθνές πελατολόγιο και την ευρύτερη γκάμα προϊόντων, ενώ φροντίζει να έχει πάντα τις χαμηλότερες δυνατές τιμές στους πελάτες της. Το εργατικό δυναμικό της ξεπερνά τους 50.000 υπαλλήλους παγκοσμίως.
«Η "Amazon" ξεκίνησε ως ένα ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο αλλά σύντομα διαφοροποιήθηκε πουλώντας DVDs, CDs, MP3s downloads, λογισμικό ηλεκτρονικών υπολογιστών, ηλεκτρονικά παιχνίδια, είδη ένδυσης, έπιπλα, τρόφιμα και παιχνίδια. Η "Amazon.com" έχει δημιουργήσει ξεχωριστές ιστοσελίδες στον Καναδά, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, την Ιταλία, τη Γαλλία, την Αυστρία, Ιαπωνία και Κίνα. Επιπρόσθετα, για κάποια από τα προϊόντα της παρέχει διεθνή μεταφορά σε συγκεκριμένες χώρες». (Ιστοσελίδα «web vistas»). Το Νοέμβριο του 2007, η «Amazon.com» έκανε το άλμα από το να πουλάει προϊόντα άλλων να αρχίσει να πουλάει τα δικά της, όπως τοFire Phone (ανήκει στην κατηγορία των smartphones), τη Fire TV, το Kindle Voyage και το νέο Amazon Dash barcode reader.
Ακόμη, «η "Amazon" διαφοροποιεί τον κλάδο της ασφάλειας ζωής με το λανσάρισμα της Amazon Life (ALife) - μια εταιρεία ασφαλειών ζωής που ασχολείται με ασφαλίσεις περιοδικών καταβολών. Αυτή η κίνηση θεωρείται πως θα αλλάξει τα δεδομένα του κλάδου, καθώς βασίζεται στον τρόπο σκέψης του πελάτη για την απόκτηση συμβολαίου ασφάλειας ζωής. Μετά από προσεκτική ανάλυση της αγοράς και έλεγχο των διαδικασιών από την αρχή ως το τέλος, η "Amazon" κατάφερε να αναλύσει ποιες είναι οι ανάγκες του πελάτη. Η εταιρεία δημιούργησε ένα σύστημα φιλικό προς το χρήστη και με τη δυνατότητα να προσφέρει ευέλικτη κάλυψη. Η ασφάλεια ALife είναι αυτοματοποιημένη και έχει εκτεταμένους αλγορίθμους δεδομένων που της δίνουν τη δυνατότητα να διαχειρίζεται λεπτομερή στοιχεία του πελάτη, να έχει πρόσβαση σε ιατρικές βάσεις δεδομένων πιθανών πελατών και να εκδίδει αυτόματα το ασφαλιστικό συμβόλαιο. Αυτή η νέα πολιτική έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να προσαρμόζει την ασφαλιστική κάλυψη σύμφωνα με τον τρόπο ζωής του κάθε πελάτη». (Ιστοσελίδα «insurancedaily»).

Απίθανος ο βαθμός εκμετάλλευσης με πολυμορφία

Πώς αλήθεια καταφέρνει αυτό το διεθνικό μονοπώλιο λιανικού εμπορίου και υπηρεσιών να αναπτύσσεται ραγδαία; Με μεθόδους έντασης της ανταγωνιστικότητας. Συνδυάζοντας την ανάπτυξη της παραγωγικότητας της εργασίας με την αξιοποίηση σύγχρονων επιτευγμάτων της επιστήμης και της τεχνολογίας αλλά και με την εντατικοποίηση της εργασίας. Δηλαδή με την ένταση της εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης.
Οι διαδικτυακές παραγγελίες εμπορευμάτων και ο χρόνος αποστολής τους, που συνεχώς ελαχιστοποιείται, αποτελούν πλεονεκτήματά του. Ακόμη, το λιανικό εμπόριο που κάνει είναι μεγάλης κλίμακας και έχει τη δυνατότητα, ταυτόχρονα, να μειώνει τις τιμές αγοράς και πώλησης.
Η δυνατότητα επεξεργασίας δεδομένων από το πελατολόγιό του, και ιδιαίτερα από τον κλάδο ασφαλειών, του δίνει τη δυνατότητα να «χειραγωγεί» τους πελάτες του, να τους κάνει, επίσης, ζωντανούς διαφημιστές του. Για παράδειγμα, «προετοιμάζει την ανάπτυξη ενός συστήματος "προληπτικών αποστολών", με το οποίο θα μετακινεί γεωγραφικά τα προϊόντα της, πακεταρισμένα κι έτοιμα για αποστολή, με βάση τις προηγούμενες αναζητήσεις και τις αγορές των πελατών της, τις wish-lists, καθώς και το χρόνο που μένει ο κέρσορας πάνω σε ένα προϊόν, εντοπίζοντάς τον σε πραγματικό χρόνο. Το παραπάνω σενάριο, που προσεγγίζει την επιστημονική φαντασία, θα γίνει εφικτό μέσω μιας προηγμένης ευρεσιτεχνίας διαχείρισης εμπορευμάτων και αποστολών, που μόλις πρόσφατα κέρδισε η "Amazon", μέσω της οποίας στοχεύει στο απώτερο μέλλον να μειώσει στο ελάχιστο το χρόνο παράδοσης των προϊόντων, προβλέποντας τις πιθανές αγορές των ηλεκτρονικών της πελατών». (Ιστοσελίδα «lifo»).
Ολ' αυτά τα πλεονεκτήματά του αποτελούν και στοιχεία υπεροχής στην ανταγωνιστικότητα.

Την πληρώνουν οι εργαζόμενοι

Η χρήση μη επανδρωμένων «μικρών οκτακόπτερων αεροσκαφών» για την αποστολή δεμάτων μειώνει το εργατικό δυναμικό, αυξάνοντας τα κέρδη, οδηγώντας δεκάδες στην ανεργία και πιέζοντας αντικειμενικά τους μισθούς των υπολοίπων. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό.
Στο «Βήμα», 25/11/2013, γράφτηκαν τα εξής, σύμφωνα με «έρευνα του BBC με κρυφή κάμερα σε αποθήκη της "Amazon" στη Βρετανία. Η κάμερα κατέγραψε τη νυχτερινή βάρδια, κατά την οποία οι εργαζόμενοι καλούνται να καλύψουν ως και 18 χιλιόμετρα περπατώντας. Από τον δημοσιογράφο που έπιασε δουλειά στην αποθήκη, χωρίς να αποκαλύψει την ταυτότητά του, αναμενόταν να χειρίζεται μια παραγγελία κάθε 33 δευτερόλεπτα. Ο δημοσιογράφος ήταν ένας από τους 15.000 έκτακτους υπαλλήλους που προσελήφθησαν για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση των Χριστουγέννων. Ο 23χρονος Ανταμ Λίτλερ έπιασε δουλειά στην αποθήκη της "Amazon" στο Σουόνσι. Προσελήφθη ως "συλλέκτης", δηλαδή για να διεκπεραιώνει τις παραγγελίες από τα 74.000 τετρ. μέτρα του χώρου αποθήκευσης.
Μέσω ενός ακουστικού, ο Λίτλερ ειδοποιούταν ποιο προϊόν να βρει και να βάλει στο καροτσάκι του. Για να το εντοπίσει του δίνονταν ορισμένα δευτερόλεπτα και ο χρόνος άρχιζε να μετράει ανάποδα. Αν έκανε λάθος ακουγόταν ένας ήχος. "Ημασταν μηχανές, ρομπότ. Συνδέαμε το σκάνερ μας και το κρατούσαμε πάνω μας αλλά ήταν σαν να συνδεόμασταν εμείς οι ίδιοι", είπε. "Δε σκεφτόμασταν μόνοι μας, ίσως δεν μας εμπιστεύονταν για να σκεφτόμαστε σαν ανθρώπινα όντα, δεν ξέρω". Το σκάνερ του Λιτλ κατέγραφε τις επιδόσεις του στη συλλογή προϊόντων και τις έστελνε στους προϊσταμένους του. Αν ή επίδοσή του ήταν υπερβολικά χαμηλή τον προειδοποιούσαν ότι θα αντιμετώπιζε επιπτώσεις.
Υστερα από μια νυχτερινή βάρδια δεκάμιση ωρών, είπε: "Κατάφερα να περπατήσω ή να τρεκλίσω σχεδόν 18 χιλιόμετρα χτες. Τα πόδια μου με ενοχλούν περισσότερο απ' οτιδήποτε άλλο"».
Για τι ίδιο θέμα, η ιστοσελίδα «iefimerida», έγραψε: «Ο 23χρονος είπε μάλιστα πως ακόμα και οι επισκέψεις τους στην τουαλέτα πρέπει να είναι συγκεκριμένες και χρονομετρημένες».
Δεν είναι τυχαίο ότι στη Γερμανία οι εργαζόμενοι στην «Amazon» προχώρησαν σε απεργία για την εφαρμογή της συλλογικής σύμβασης εργασίας με απόφαση του συνδικάτου ver.di., αφού η «Amazon» παρέχει κακοπληρωμένη δουλειά. Ταυτόχρονα, έγινε προσπάθεια συντονισμού της δράσης, αφού συναντήθηκαν στο Βερολίνο οι εκπρόσωποι συνδικαλιστικών οργανώσεων από την Πολωνία, τη Δημοκρατία της Τσεχίας, τη Βρετανία και τις ΗΠΑ και τη Γερμανία, βεβαίως, με αντικείμενο την πάλη για καλύτερες συνθήκες εργασίας, όπως για τους μισθούς, το ρόλο των συνδικαλιστικών οργανώσεων στο χώρο εργασίας και το στρες από το οποίο υποφέρουν οι εργαζόμενοι εξαιτίας των πολύωρων βαρδιών. (Ρεπορτάζ του «Νews Beast»).

Ταξική η χρήση της επιστήμης και της τεχνολογίας

Τι δείχνουν όλα τα παραπάνω; Οτι ενώ η εφαρμογή της επιστήμης και της τεχνολογίας στην παραγωγή, των επιστημονικών μεθόδων οργάνωσης της ανθρώπινης εργασίας θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, με τη μείωση του χρόνου εργασίας, τη μείωση της εντατικότητας της δουλειάς, τη μείωση έως την εξάλειψη της ανεργίας, θα μπορούσε δηλαδή να ήταν ένα εργαλείο για την απελευθέρωση του ανθρώπου, στα χέρια του κεφαλαίου γίνεται κόλαση για τους εργαζόμενους.
Οσο λοιπόν και αν είναι θαυμαστά τα επιτεύγματα των νέων τεχνολογιών, όσο και αν αναδεικνύουν τις πραγματικές δυνατότητες του ανθρώπου, όσο κριτήριο για την παραγωγή θα είναι το κέρδος των μεγάλων καπιταλιστικών ομίλων τόσο αυτές οι δυνατότητες θα μένουν απραγματοποίητες, αντίθετα θα αποτελούν πάντα και αυτά ένα κρίκο στην αλυσίδα της εκμετάλλευσης. Οι εργαζόμενοι ας θαυμάζουν αυτά τα επιτεύγματα, άλλωστε δικά τους έργα είναι, αποτέλεσμα της δικιάς τους συλλογικής απλήρωτης δουλειάς, για να μπορέσουν να δουν μέσα τους όχι τη σημερινή κόλαση αλλά τις αυριανές δυνατότητες που χαράζονται για αυτούς και για τα παιδιά τους, μοναδική προϋπόθεση είναι να απαλλαγούν από τους καπιταλιστές, τα μεγάλα καπιταλιστικά μονοπώλια, την παραγωγή με κριτήριο το κέρδος, να οργανώσουν την οικονομία και την κοινωνία ως ιδιοκτήτες του πλούτου που παράγουν.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις