Οι χαοτικές ελλείψεις στην Εκπαίδευση χτυπούν το μορφωτικό δικαίωμα



Με τεράστια κενά στα σχολεία και με χιλιάδες εκπαιδευτικούς που περιμένουν ακόμα - μέσα Οκτώβρη - να προσληφθούν με ελαστική απασχόληση, κυλά η σχολική χρονιά. Προκαλώντας δικαιολογημένη αγανάκτηση σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς, καθώς οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς έρχονται να προστεθούν σε ένα σύνολο προβλημάτων που δημιούργησαν στο δημόσιο σχολείο οι πολιτικές των τελευταίων χρόνων.
Η κυρίαρχη εικόνα στα σχολεία είναι εκείνη της υπολειτουργίας, με επιπτώσεις και στη μόρφωση των παιδιών και στις λαϊκές οικογένειες, καθώς δε λειτουργούν μέχρι σήμερα οι υποστηρικτικές δομές κυρίως στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, όπως τα ολοήμερα σχολεία, η πρωινή ζώνη φύλαξης, τα τμήματα ένταξης, η παράλληλη στήριξη, η ενισχυτική διδασκαλία.
Το πρόβλημα εμφανίζεται ιδιαίτερα οξυμένο σε κάποιες περιπτώσεις, όπως π.χ. στα Καλάβρυτα, όπου το Γυμνάσιο, το Λύκειο και το ΕΠΑΛ, ένα μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, δεν έχουν καθηγητές Κατευθύνσεων και συγκεκριμένα για τα μαθήματα της Βιολογίας και της Οικονομίας, Πληροφορικής (πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα), ενώ λείπουν και βιβλία. Στην πόλη της Κλειτορίας του ίδιου Δήμου, υποβαθμίζεται η λειτουργία του Δημοτικού Σχολείου, με τη συγχώνευση θέσεων και τις ελλείψεις δασκάλων.
Στο μεταξύ, οι ανάγκες της Εκπαίδευσης είναι τεράστιες και διευρύνονται, τη στιγμή που δεν εξασφαλίζονται ούτε καν τα αυτονόητα. Π.χ. στη Μεταμόρφωση, ένα δήμο της Αττικής που αριθμεί περίπου 30.000 κατοίκους, υπάρχει μόλις ένα Γενικό Λύκειο, το οποίο μάλιστα λειτουργεί σε κτίριο που οι προδιαγραφές του ήταν για 200 παιδιά και σήμερα στοιβάζονται εκεί 600 μαθητές. Η αίθουσα τελετών έχει προ πολλού μετατραπεί σε αίθουσα διδασκαλίας, ενώ πλέον μετατρέπονται σε χώρους διδασκαλίας ακόμη και διάδρομοι του σχολικού κτιρίου! Ακόμα, υπάρχουν πολλοί μαθητές που αναγκάζονται να «μεταναστεύουν» σε όμορους δήμους, προκειμένου να πάνε σχολείο. Η αγανάκτηση γονιών και μαθητών έχει ξεχειλίσει και με δυναμικές κινητοποιήσεις απαιτούν από το Δήμο και την κυβέρνηση να γίνει επιτέλους δεύτερο λύκειο στην πόλη τους.
Σε Κεφαλονιά και Ιθάκη, οι μαθητές έχουν προχωρήσει σε κινητοποιήσεις, καθώς πέρα από τα ζητήματα των ελλείψεων, προβλήματα υπάρχουν και στη μεταφορά τους, στην ασφάλεια των σχολικών δρομολογίων, τις «πληγωμένες» από το σεισμό σχολικές υποδομές και τα σπιτικά τους.
Τραγική χαρακτηρίζεται η κατάσταση στην Ειδική Αγωγή. Το 80% των δομών Ειδικής Αγωγής υπολειτουργεί λόγω των τεράστιων κενών σε προσωπικό ή είναι κλειστές, ενώ από τους 2.000 απόφοιτους των πανεπιστημιακών Τμημάτων Ειδικής Αγωγής, δεν έχει γίνει ποτέ ούτε ένας μόνιμος διορισμός. Παιδιά που φοιτούν σε σχολεία Ειδικής Αγωγής τα βρίσκουν κλειστά, με πολύμορφες επιπτώσεις όχι μόνο στη μόρφωσή τους. Σχολεία λίγα λεπτά από το κέντρο της Αθήνας, όπως το 1ο και 2ο ΕΛΕΠΑΠ και τα αντίστοιχα νηπιαγωγεία και το Ειδικό Πειραματικό «Ρόζα Ιμβριώτη», υπολειτουργούν, το δε Ειδικό Νηπιαγωγείο «Ρόζα Ιμβριώτη» δεν άνοιξε καθόλου, λόγω έλλειψης εκπαιδευτικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού.
«Το παιδί μου εδώ και δυο μήνες πάει στο σχολείο κάθε μέρα και γυρνάει χωρίς ουσιαστικά να διδάσκεται τίποτα. Κάνει μόνο αγγλικά και γερμανικά και από τα υπόλοιπα μαθήματα δεν έχει διδαχθεί τίποτα. Σποραδικά μπαίνει κάποιος δάσκαλος στην τάξη, όμως δε γίνονται κανονικά μαθήματα και το χειρότερο απ' όλα είναι ότι η διεύθυνση του σχολείου δεν μας ενημερώνει καν τι θα γίνει». Με αυτά τα λόγια περιγράφει την κατάσταση που βιώνει μια μάνα από το Μόναχο, που το παιδί της φοιτά στην έκτη τάξη στο 4ο Ελληνικό Δημοτικό Σχολείο του Μονάχου «Αριστοτέλης», δείχνοντας πως προβλήματα υπάρχουν και στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση του εξωτερικού.
Το διάστημα αυτό, αναπτύχθηκαν αγωνιστικές πρωτοβουλίες κατά τόπους και κεντρικότερες, φέρνοντας επιτακτικά στο προσκήνιο τις ανάγκες της Εκπαίδευσης. Με το υπουργείο Παιδείας να επιχειρεί να καθησυχάσει, να δηλώνει πως η Εκπαίδευση είναι προτεραιότητα, αλλά και να ομολογεί ότι ποτέ δεν καλύπτονται όλα τα κενά (πέρυσι 2.500 ήταν εκείνα που δεν είχαν καλυφθεί στο τέλος της σχολικής χρονιάς) και να μιλά για ανάγκη διορισμών αλλά αν το επιτρέψουν τα δημοσιονομικά, για προσπάθειες ομαλής έναρξης της επόμενης σχολικής χρονιάς, δηλαδή το Σεπτέμβρη του 2016...

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις