Δεμένη στη στρατηγική της "ανταγωνιστικότητας" η Εκπαίδευση

Εμφαση στην προώθηση αναδιαρθρώσεων από το Συμβούλιο Υπουργών Παιδείας
Η συμβολή της Εκπαίδευσης στη στρατηγική «Ευρώπη 2020» αποτέλεσε το ζήτημα αιχμής στη Σύνοδο Υπουργών Παιδείας, που έγινε στις 18 και 19 Μάη. Στο κείμενο συμπερασμάτων, το οποίο είναι... διανθισμένο με ενδιαφέρον για συμμετοχή στην εκπαίδευση και απασχολησιμότητα των αποφοίτων, αποτυπώνεται η αγωνία να συμβάλει η Εκπαίδευση στο «όραμα» της Στρατηγικής «Ευρώπη 2020», για συνέχιση και αύξηση της ανταγωνιστικότητας των μονοπωλιακών ομίλων. Ολο το φάσμα της Εκπαίδευσης υποτάσσεται σε αυτό, από την προσχολική ακόμα ηλικία. Γίνεται, επίσης, λόγος για την εξασφάλιση δουλειάς για τους νέους, καθώς και για τη συμβολή της Εκπαίδευσης στη διαμόρφωση συνειδήσεων στο πλαίσιο των «ευρωπαϊκών αξιών».
Αφετηρία της συζήτησης ήταν το πρόγραμμα «Εκπαίδευση και Κατάρτιση 2020», που αποτελεί το κλειδί «για τον εκσυγχρονισμό των ευρωπαϊκών συστημάτων Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, συμβάλλοντας στις συνολικές προτεραιότητες που θέλει η στρατηγική "Ευρώπη 2020"». Στον καταμερισμό για την επίτευξη αυτού του στόχου, ξεχωριστός ρόλος έχει ανατεθεί στα εκπαιδευτικά συστήματα, με την πλήρη υποταγή της λειτουργίας της Εκπαίδευσης, του περιεχομένου και της αποστολής της, στο στόχο της «ανταγωνιστικότητας». Είναι η ίδια στρατηγική που οδήγησε και τις προηγούμενες κυβερνήσεις στη χώρα μας στις αναδιαρθρώσεις, στην οποία υπακούν και σήμερα οι εκπαιδευτικές πολιτικές και έχει οδηγήσει στην υποβάθμιση του περιεχομένου της μόρφωσης, στην όξυνση των ταξικών φραγμών, στη φτηνή για το κράτος και επικερδή για τις επιχειρήσεις Παιδεία. Που δημιουργεί αποφοίτους χωρίς ουσιαστικά εφόδια, που ψάχνουν εφήμερες καταρτίσεις, που όταν δουλεύουν το κάνουν με τους επαχθείς όρους που έχει θέσει η ΕΕ και το μεγάλο κεφάλαιο.
Για την ανταγωνιστικότητα από το... νηπιαγωγείο
Ανάμεσα στους τίτλους που ξεχωρίζουν στα συμπεράσματα του Συμβουλίου, είναι η «συμπόρευση των στόχων της στρατηγικής "ΕΕ 2020 για δουλειές και ανάπτυξη" με αυτών της στρατηγικής "Εκπαίδευση - Κατάρτιση 2020"». Η «ενίσχυση της συνεργασίας και της συνέργειας μεταξύ των τομέων Εκπαίδευσης - Κατάρτισης και Απασχόλησης, με αναγνώριση του ρόλου της ποιοτικής Εκπαίδευσης στην προώθηση της απασχολησιμότητας και της ανταγωνιστικότητας». Η «προσέλκυση του ιδιωτικού κεφαλαίου σε στρατηγικά σχέδια», στο πλαίσιο και ευρωπαϊκών προγραμμάτων που εφαρμόζονται σε Εκπαίδευση και Κατάρτιση.
Εμφαση δόθηκε και στο ρόλο της Εκπαίδευσης στην καλλιέργεια συνειδήσεων, στα μέτρα των «αξιών» της ΕΕ. Τονίζεται πως «η Εκπαίδευση δεν μπορεί να περιορίζεται στην εύρεση εργασίας, αλλά πρέπει και να προωθεί την προσωπική ανάπτυξη, την κριτική σκέψη και την ιδιότητα του ενεργού πολίτη, με επίκεντρο τις Κοινές Ευρωπαϊκές Αρχές». Στο πλαίσιο και της σχετικής Διακήρυξης που υπογράφτηκε στο Παρίσι το Μάρτη, καλείται η Εκπαίδευση να παίξει το ρόλο που της αναλογεί στην «αποτροπή της ριζοσπαστικοποίησης», ενός όρου - λάστιχο που μπορεί να χωρά την αμφισβήτηση των κυρίαρχων επιλογών και του «μονοδρόμου» της ΕΕ, την τρομοκρατία, τις εκρήξεις στα «γκέτο» των ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων, με τα εξαθλιωμένα λαϊκά στρώματα.
Σε ό,τι αφορά την ελληνική συμμετοχή στο Συμβούλιο, το υπουργείο Παιδείας ενημέρωσε πως ο Αριστείδης Μπαλτάς «τόνισε τη σημασία των στόχων του στρατηγικού πλαισίου "Εκπαίδευση - Κατάρτιση 2020", στο πλαίσιο της συζήτησης για την ενδιάμεση ανασκόπησή του». «Υπογράμμισε την ανάγκη συσχέτισης της Εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, λαμβανομένων υπόψη των πραγματικών -όχι εικονικών- προβλημάτων της αγοράς» σημειώνεται μεταξύ άλλων, ενώ σε ό,τι αφορά τη συζήτηση για τη Διακήρυξη του Παρισιού, «ο υπουργός αναφέρθηκε στα εξαιρετικά επικίνδυνα φαινόμενα εσωτερικής διαίρεσης και εξωτερικών κινδύνων, ενώ δήλωσε ότι απαιτείται σεβασμός και κατανόηση των πολιτισμικών διαφορών».

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις