Αξιοι... συνεχιστές και της Μπολόνια

Ενα αποκαλυπτικό ψήφισμα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
Η συζήτηση στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου για την «έκθεση σχετικά με τη συνέχεια που πρέπει να δοθεί για την εφαρμογή της διαδικασίας της Μπολόνια» και το ψήφισμα που εγκρίθηκε επιβεβαιώνει τη διαπιστωμένη από το κεφάλαιο και τους πολιτικούς του εκφραστές ανάγκη να συνεχιστούν και να ενταθούν οι αναδιαρθρώσεις που οδηγούν στην υποβάθμιση των σπουδών, τη διάλυση των επιστημονικών αντικειμένων, την αποσύνδεση πτυχίου - επαγγέλματος, την προσαρμογή και υποταγή συνολικά της δομής και λειτουργίας της ανώτατης εκπαίδευσης στους στόχους του κεφαλαίου. Αυτήν την περίοδο, το κεφάλαιο δίνει έμφαση στις λεγόμενες «διαδικασίες αναγνώρισης και πιστοποίησης των επαγγελματικών προσόντων», στα «συστήματα διασφάλισης ποιότητας» μέσω αξιολόγησης, στην «κινητικότητα». Στόχος τους είναι η αύξηση της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου, μέσα από νέους μηχανισμούς εκμετάλλευσης των αποφοίτων, τη διαρκή εργασιακή ανασφάλεια και περιπλάνηση από κλάδο σε κλάδο και από χώρα σε χώρα των νέων εργαζομένων.
Ομως, είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικό το σχέδιο ψηφίσματος για τη διαδικασία της Μπολόνια που κατέθεσαν οι ευρωβουλευτές της GUE/NGL, το οποίο συνυπογράφουν οι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Σ. Σακοράφα, Κ. Χρυσόγονος και Μ. Γλέζος, όπως κι ο Π. Ιγκλέσιας του Ισπανικού νεοσοσιαλδημοκρατικού κόμματος «Ποδέμος».
Στο εν λόγω ψήφισμα οι παραπάνω δυνάμεις αποδέχονται τους «δεδηλωμένους στόχους της διαδικασίας της Μπολόνια», που τους παρουσιάζουν να συμβάλλουν «στη δημιουργία ενός πραγματικά δημοκρατικού ευρωπαϊκού χώρου που παρέχει στους πολίτες ίσες ευκαιρίες», ενώ δηλώνουν προκλητικά ότι το ψήφισμά τους «αναγνωρίζει ότι οι μεταρρυθμίσεις της διαδικασίας της Μπολόνια επέτρεψαν τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού χώρου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης». Δηλαδή, ζητούν τη διαμόρφωση μιας ενιαίας αγοράς εκπαιδευτικών και ερευνητικών «προϊόντων και υπηρεσιών» σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, απ' όπου τα ευρωπαϊκά μονοπώλια θα μπορούν να αντλούν φτηνό ευέλικτο δυναμικό και τσάμπα νέα παραγμένη γνώση. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά βάζουν πλάτη να καμφθούν οι αντιστάσεις εναντίον της διαδικασίας της Μπολόνια, ζητώντας: «Να υπάρξει αξιολόγηση και συνολικός απολογισμός της εν λόγω διαδικασίας, προκειμένου να εκτιμηθούν οι επιτυχίες και αποτυχίες σε σχέση με τους δεδηλωμένους στόχους, (...) να ληφθούν υπόψη οι δυσχέρειες, οι φραγμοί και οι δυσκολίες κατανόησης που συναντώνται, μεταξύ άλλων και από τον ακαδημαϊκό κόσμο».
Είναι δε αποκαλυπτικά αυτά που προτείνουν: «Να μειωθούν ή να παγώσουν τα τέλη εγγραφής, όπου υφίστανται», δηλαδή ούτε λόγος για κατάργησή τους των διδάκτρων, όπως και «σταδιακή ενσωμάτωση της κινητικότητας των φοιτητών στο επίσημο πρόγραμμα σπουδών των πανεπιστημίων» και «άνοιγμα των προγραμμάτων ανταλλαγής στο μεγαλύτερο δυνατό αριθμό συμμετεχόντων». Ενίσχυση, δηλαδή, της εργασιακής και εκπαιδευτικής περιπλάνησης των νέων, ανάλογα με το πού το κεφάλαιο έχει ανάγκες για απορρόφηση δυναμικού στο εκάστοτε επιστημονικό αντικείμενο.
Το ψήφισμα των ευρωβουλευτών της GUE επίσης αναφέρει: «Να παρασχεθούν ευρείες ευκαιρίες για Διά Βίου Μάθηση και για συμπληρωματικές μορφές μάθησης» και «σχετική εκπαίδευση σε έναν διαφοροποιημένο μαθητικό πληθυσμό μέσω της διά βίου μάθησης», δηλαδή να βαθύνει κι άλλο η υποβάθμιση των σπουδών, να καταδικαστούν εκ νέου οι νέοι σε ένα διαρκές κυνήγι πιστοποίησης διαφόρων ειδών "δεξιοτήτων", πολλές φορές μάλιστα ακριβοπληρωμένων, κυνηγώντας στο όνομα της ανταγωνιστικότητας μια κατά βάση κακοπληρωμένη και πρόσκαιρη θέση εργασίας.
Η ταύτιση του ΣΥΡΙΖΑ και των άλλων νεόκοπων σοσιαλδημοκρατών με τις επιδιώξεις του κεφαλαίου και την πιο αποφασιστική εφαρμογή των κατευθύνσεών του, όπως εκφράζονται μέσα από το «ευαγγέλιο» του κεφαλαίου για την ανώτατη εκπαίδευση, τη διαδικασία της Μπολόνια είναι αποκαλυπτική και για τους σχεδιασμούς της ελληνικής κυβέρνησης στην Παιδεία.
Αποτελούν προανάκρουσμα επίθεσης ιδιαίτερα στους φοιτητές και τους νέους εργαζόμενους, αλλά και κριτήριο ψήφου για τους φοιτητές και σπουδαστές μπροστά και στις επερχόμενες φοιτητικές και σπουδαστικές εκλογές. Να γιατί η απάντηση και σε αυτά είναι ισχυρή Πανσπουδαστική ΚΣ στις φοιτητικές και σπουδαστικές εκλογές.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις