Μνημόνια διαρκείας, "ρίσκα" και αβεβαιότητες στην ΕΕ

 Σειρά από συστάσεις και προειδοποιήσεις απευθύνει η Κομισιόν σχετικά με τις «μακροικονομικές ανισορροπίες» που εντοπίζονται στα κράτη - μέλη της ΕΕ. Πρόκειται για τη συνεχόμενη διαδικασία ελέγχου και επιτήρησης που ισχύει στο πλαίσιο του λεγόμενου «Ευρωπαϊκού Εξαμήνου». Να σημειωθεί ότι η εν λόγω διαδικασία δεν αφορά σε κράτη που υπάγονται σε «μηχανισμούς στήριξης» (και τις διαδικασίες «ελέγχου» και «αξιολόγησης» που προβλέπονται και σε αυτούς), όπως είναι σήμερα η Ελλάδα και η Κύπρος. Επί της ουσίας, πρόκειται για τα μνημόνια διαρκείας που ισχύουν για όλα ανεξαιρέτως τα κράτη - μέλη της ΕΕ, ανεξάρτητα από μηχανισμούς στήριξης και δανειακές συμβάσεις.
Η εν λόγω διαδικασία, για το έτος 2015, ξεκίνησε το Νοέμβρη του 2014 με την «ετήσια επισκόπηση της ανάπτυξης για το 2015» της Κομισιόν, με την οποία προσδιορίζονται οι οικονομικές προτεραιότητες, ενώ εξετάζονται όλα τα κράτη - μέλη για τυχόν αποκλίσεις και «οικονομικές ανισορροπίες». Αυτήν τη βδομάδα, η Κομισιόν προχώρησε στο επόμενο βήμα, στέλνοντας «ηχηρό μήνυμα στα κράτη - μέλη και ζητώντας να θέσουν σε εφαρμογή τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και να συνεχίσουν την εξυγίανση των δημόσιων οικονομικών τους». Στην έκθεση για το 2015 αποτυπώνονται οι αυξημένες αβεβαιότητες και οι κίνδυνοι, με βάση και τις πρόσφατες προβλέψεις της Κομισιόν, σχετικά με την εμφανιζόμενη κόπωση και στασιμότητα στις οικονομίες της ΕΕ. Παράλληλα, αναδεικνύονται οι βασικοί άξονες της αντιλαϊκής πολιτικής, που αφορούν στην τόνωση των επενδύσεων, στη «δέσμευση» για τις διαρθρωτικές αλλαγές και στη«δημοσιονομική υπευθυνότητα».
Στο επίκεντρο της διαδικασίας βρίσκεται η Γαλλία για τις συνεχιζόμενες αποκλίσεις στα δημοσιονομικά ελλείμματα, γύρω από τα οποία εκδηλώνονται ενδοαστικές κόντρες και πρόσκαιροι συμβιβασμοί. Η Κομισιόν καλεί όλα τα κράτη να σεβαστούν τους συμφωνημένους δημοσιονομικούς κανόνες, απευθύνει ειδικές διανθισμένες συστάσεις σε 16 από τα 28 κράτη μέλη, ωστόσο, επικεντρώνεται στις περιπτώσεις της Γαλλίας, της Ιταλίας και του Βελγίου.
Ενδοαστική διαπάλη
Η Κομισιόν έδωσε στη Γαλλία παράταση μέχρι το 2017 προκειμένου να μειώσει τα «υπερβολικά ελλείμματα» και με στόχο, όπως αναφέρεται στην απόφαση, να «δοθούν επαρκή χρονικά περιθώρια για την εφαρμογή φιλόδοξων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων». Ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας, Μ. Σαπέν, διαβεβαίωσε ότι θα ληφθούν «πρόσθετα μέτρα» προκειμένου η Γαλλία να εκπληρώσει τις δεσμεύσεις της προς την ΕΕ για τη μείωση του δημοσιονομικού της ελλείμματος το 2015. Από την πλευρά της, η Κεντρική Τράπεζα της Γερμανίας (Bundesbank) «εκφράζει την ανησυχία της» μετά την παράταση που έδωσε η ΕΕ στη Γαλλία για το έλλειμμα. Η εφαρμογή των κανόνων δημοσιονομικής πειθαρχίας της ΕΕ μοιάζει να έχει εξελιχθεί σε ένα «πολιτικό παζάρι», τόνισε ο επικεφαλής της Κεντρικής Τράπεζας της Γερμανίας,Γ. Βάιντμαν, που χαρακτήρισε «ανησυχητική» την παράταση που δόθηκε στο Παρίσι για να μειώσει το δημοσιονομικό του έλλειμμα κάτω από το όριο του 3% του ΑΕΠ. «Δεδομένου ότι υπάρχουν πολύ υψηλά δημοσιονομικά ελλείμματα σε ολόκληρη την Ευρώπη, η χαλάρωση των δημοσιονομικών κανόνων είναι ανησυχητική», επισήμανε...
Ειδικές συστάσεις ανά κράτος
Στη λίστα με τις συστάσεις και τις προειδοποιήσεις ανά κράτος - μέλος αναφέρονται και τα παρακάτω:
Ιταλία: Διαπιστώνονται «υπερβολικές μακροοικονομικές ανισορροπίες» και απαιτούνται «αποφασιστικά μέτρα πολιτικής και ειδική παρακολούθηση». Λόγος γίνεται για παρατεταμένη υποτονική ανάπτυξη, για «επίμονα χαμηλή παραγωγικότητα», κινδύνους που απορρέουν από τα υψηλό κρατικό χρέος, καθώς και τις αδυναμίες της ανταγωνιστικότητας. Τονίζεται ως ιδιαίτερα σημαντική η ανάγκη λήψης μέτρων, προκειμένου να περιοριστούν οι κίνδυνοι στην ιταλική οικονομία. Τόσο για την Ιταλία, όσο και για άλλα κράτη, γίνονται ειδικές συστάσεις, δεδομένου του μεγέθους των οικονομιών και των «κινδύνων μετάδοσης» σε άλλα κράτη της Ευρωζώνης.
Ισπανία: Επίσης απαιτείται η εφαρμογή «αποφασιστικών μέτρων πολιτικής και ειδική παρακολούθηση». Η χώρα βγήκε από το «πρόγραμμα χρηματοδοτικής στήριξης» το 2014, ενώ σήμερα βρίσκεται σε «εποπτεία μετά το πρόγραμμα» και βέβαια σε «εποπτεία στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου». Οι κίνδυνοι σχετίζονται με τα υψηλά επίπεδα κρατικού και ιδιωτικού χρέους, καθώς και με την «υψηλή αρνητική διεθνή επενδυτική θέση».
Πορτογαλία: Μετά από την έξοδο από το «πρόγραμμα χρηματοδοτικής στήριξης» (το 2014), παραμένουνσημαντικοί κίνδυνοι που σχετίζονται με τα υψηλά επίπεδα του κρατικού χρέους, καθώς και του υψηλού ιδιωτικού χρέους επιχειρήσεων σε διαφόρους κλάδους. Επισημάνσεις γίνονται για τη χαμηλή ανάπτυξη, το χαμηλό πληθωρισμό και τα μεγάλα ποσοστά της ανεργίας.
Γερμανία: Η ασκούμενη «κριτική» επικεντρώνεται στη «συνεχιζόμενη ανεπάρκεια των ιδιωτικών και δημόσιων επενδύσεων». Σε αυτό το πλαίσιο, η Κομισιόν επισημαίνει ότι η ανεπάρκεια των επενδύσεων αποτελεί «τροχοπέδη στην οικονομική ανάπτυξη», ενώ παράλληλα συμβάλλει και στα ιδιαίτερα μεγάλα πλεονάσματα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών.
Υπενθυμίζουμε ότι η «ενισχυμένη οικονομική εποπτεία» προβλέπει, μεταξύ άλλων, την καθήλωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων κάτω από το 3% του ΑΕΠ του κάθε κράτους, καθώς και τη μείωση του κρατικού χρέους στο 60% του ΑΕΠ, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και ετήσιους ρυθμούς. Προβλέπονται, επίσης, μια σειρά από κριτήρια για την παρακολούθηση και αξιολόγηση διαφόρων δημοσιονομικών μεγεθών,όπως τα εμπορικά και άλλα ελλείμματα ή πλεονάσματα του ισοζυγίου εξωτερικών συναλλαγών.
Το «Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης» προβλέπει ότι ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των κρατικών δαπανών δεν μπορεί να υπερβαίνει το ρυθμό του ΑΕΠ. «Εναλλακτικά», παρέχεται η δυνατότητα αύξησης των δαπανών πάνω από το ρυθμό του ΑΕΠ αλλά με την αυστηρή προϋπόθεση ότι θα «αντισταθμιστούν» με τα κατάλληλα «ισοδύναμα» αντιλαϊκά μέτρα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις